سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سکوبندی و کابینت بندی آزمایشگاه ها

سکوبندی آزمایشگاهی نوع خاصی از کابینت بندی و میزبندی آزمایشگاه ها است که با آن چه در آشپزخانه ها یا منازل مشاهده می کنید کاملا تفاوت دارد. سکوبندی آزمایشگاهی باید دارای ویژیگ های خاصی باشد. به عنوان مثال کارایی بالایی در آزمایشگاه ایجاد کند، ظاهری تمیز و روشن داشته باشد، انعطاف پذیر باشد و نه تنها بیهوده فضایی را اشغال نکند، بلکه با قرار دادن کمد، کشو و قفسه های مناسب، فضای انبارش بیشتری را فراهم کند.

طراحی حرفه ای و مهندسی شده سکوبندی آزمایشگاه از مولفه های یک آزمایشگاه با عملکرد بالا و مناسب است. بنابراین از می توان گفت از اولین شرایط تاسیس یک آزمایشگاه، طراحی و نصب سیستم سکوبندی آزمایشگاهی مناسب کاربرد آن آزمایشگاه است. مدیران و موسسان آزمایشگاه ها باید بودجه کافی و مناسب برای تهیه مبلمان آزمایشگاهی در نظر داشته باشند. با توجه به این که عملا کاربری آزمایشگاه به نحوه چیدمان کابینت ها و میز های آزمایشگاهی بستگی دارد، این اقدام باید توسط متخصصان کار آزموده انجام شود.

نه تنها نحوه چیدمان سیستم کابینت ها، میزها، کمد ها و کشو ها با توجه به دستگاه های ازمایشگاهی اهمیت دارد، بلکه باید از متریال مناسب فعالیت های آزمایشگاهی در ساخت این تجهیزات استفاده شود. این کابینت ها و سطوح اغلب در معرض آب، مواد شیمیایی و خورنده، مواد بیولوژیک و سایر ابزار و تجهیزات هستند. بنابراین در صورتی که از جنس مناسب برای ساخت آن ها استفاده نشود، به سرعت آسیب خواهند دید و مدیران و سرمایه گزاران آزمایشگاه متحمل ضرر خواهند شد. در نتیجه رعایت استاندارد ها، استفاده از بهترین متریال موجود و نحوه اجرای سکوبندی آزمایشگاه بسیار حائز اهمیت است.

اجزای اصلی سکوبندی آزمایشگاه ها

میز های ثابت: میز های ثابت که به آن ها بنچ آزمایشگاهی نیز گفته می شود، مهم ترین فضا برای کار های آزمایشگاهی هستند. این میز ها می توانند در وسط ازمایشگاه طوری که در هر دو طرف قابل دسترسی باشند، قرار گیرند یا از یه سمت به دیوار متصل باشند. بر اساس فضای آزمایشگاه ابعاد آن ها متفاوت خواهد بود. همچنین با توجه به کاربرد آزمایشگاه و فعالیت هایی که انجام می شود، از جنس های متفاوت در ساخت آن ها استفاده می شود. به عنوان مثال در یک ازمایشگاه شیمی که روزانه با مواد خوردنده و شیمیایی کار می شود، سطح میز های آزمایشگاهی باید ضد خوردگی و آسیب باشند. یا در آزمایشگاه های طبی و زیستی که نمونه ها معمولا میکروارگانیسم ها و سایر سلول ها هستند، ضد عفونی سطوح و پاکیزه ماندن آن ها بسیار مهم است. پس هر گونه درز و شیار می تواند عمل ضدعفونی کردن را با مشکل مواجه کند. قسمت پایی سطوح معمولا کابینت ها برای قرار دادن ابزارآلات و نمونه، قرار داده می شوند.

میز توزین: مشابه میز های ثابت ساخته می شوند. تنها تفاوت آن ها در محل قرار گییری است. بهتر است میز های توزین در کنجی که محل رفت و آمد افراد نیست، نصب شوند.

کمد های ثابت متصل به دیوار: آزمایشگاه ها برای قرار دادن مواد، ابزار ها، کپسول های گاز و اسناد نیاز به انواع کمد های بزرگ دارند. به عنوان مثال کمد های مواد شیمیایی باید ضد زنگ و مقاوم به بخارات شیمیایی باشند تا در زمان طولانی مدت تحت تاثیر مواد شیمیایی که در آن ها نگه داری می شوند، آسیب نبینند. کمد های کپسول های گاز معمولا به صورت ضد حریق ساخته می شوند.

کشو های متحرک: برای انعطاف پذیر بودن آزمایشگاه ها، نیاز به کشو ها و کمد های متحرک احساس می شوند. این کشو ها معمولا کوچک تر بوده و به وسیله چرخ های بسیار روانی که روی ان ها نصب می شود، قابل حرکت دادن هستند.